STATUT FUNDACJI POLSKA LIGA WALKI z RAKIEM
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
- Fundacja pod nazwą Fundacja Polska Liga Walki z Rakiem, (dalej „Fundacja”), ustanowiona została przez: Bogdana Borusewicza, Krzysztofa Hołowczyca, Krystynę Jandę, Ewę Łętowską, Jerzego Stuhra, Danutę Wałęsę (dalej „Fundatorzy”), aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Adama Suchtę w kancelarii notarialnej w Warszawie przy ul. Siennej 39 w dniu 29 kwietnia 2015 roku za numerem Repertorium A nr 3120/2015.
- Fundacja działa na podstawie prawa polskiego, w szczególności przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tj. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 ze zm.), a także na podstawie niniejszego Statutu.
- Czas trwania Fundacji nie jest oznaczony.
§2
- Siedzibą Fundacji jest Warszawa.
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla właściwego realizowania celów społecznych i statutowych Fundacja może prowadzić działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami. Fundacja może powierzać zagranicznym osobom fizycznym i prawnym reprezentowanie jej interesów za granicą.
- Fundacja może posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Fundacja może tworzyć oddziały, filie i zakłady oraz łączyć się z innymi Fundacjami na warunkach określonych każdorazowo uchwałą Rady Fundacji. Fundacja może tworzyć swoje oddziały poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może tworzyć na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej agencje, biura, ekspozytury, zakłady, ośrodki badawcze i inne placówki realizujące jej cele statutowe.
§3
- Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
- Fundacja może nadawać status partnera Fundacji podmiotom, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
- Fundacja używa pieczęci według wzoru zatwierdzonego przez Zarząd Fundacji z napisem wskazujących jej nazwę, siedzibę oraz adres.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego według wzoru zatwierdzonego przez Zarząd Fundacji.
§4
Nazwa Fundacji jest prawnie zastrzeżona.
Rozdział II
Cele i zasady działania Fundacji
§5
- Celem Fundacji jest prowadzenie działalności, w tym działalności pożytku publicznego na rzecz chorych oraz osób zagrożonych chorobami nowotworowymi poprzez działania zmierzające do poprawy ochrony zdrowia w zakresie skuteczności polskiego systemu walki z rakiem.
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- mobilizowanie szerokiego wsparcia społecznego i politycznego dla działań na rzecz zwalczania nowotworów i ich skutków, a także inspirowanie i inicjowanie takich działań w ich medycznym, społeczno-ekonomicznym oraz kulturowym wymiarze;
- zorganizowanie platformy dla współpracy społeczeństwa obywatelskiego z organami państwowymi w dziele zwalczania nowotworów i ich skutków;
- działania na rzecz wdrożenia narodowej strategii walki z rakiem;
- inicjowanie zmian w legislacji w zakresie profilaktyki, diagnostyki oraz leczenia chorób nowotworowych, w tym organizowanie obywatelskich akcji zbierania podpisów w sprawie zmian przepisów prawa;
- realizowanie zadań w zakresie profilaktyki, diagnostyki oraz leczenia chorób nowotworowych, w tym wspieranie badań naukowych;
- inicjowanie i wspieranie współpracy pomiędzy środowiskami pacjentów, lekarzy i naukowców a organami administracji publicznej;
- stworzenie platformy dialogu społecznego;
- organizowanie kampanii społecznych i informacyjnych służących realizacji celów Fundacji;
- merytoryczne i finansowe wspieranie inicjatyw zbieżnych z celami Fundacji;
- organizowanie seminariów, sympozjów, dyskusji, konferencji, wykładów, odczytów, szkoleń, elektronicznej platformy i forum dyskusyjnego oraz innych form wymiany poglądów dotyczących problematyki związanej z celami Fundacji;
- prowadzenie działalności publicystycznej, informacyjnej i wydawniczej, w tym wydawanie książek, czasopism, broszur i wydawnictw specjalistycznych;
- współpracę z innymi organizacjami i stowarzyszeniami, zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi, o celach zbieżnych z celami Fundacji,
- gromadzenie środków pieniężnych na realizację celów Fundacji.
- Działania opisane w punktach 2.1. – 2.13. Statutu prowadzone będą w sposób nieprowadzący do uzyskania przez Fundację dochodów, zaś wszelkie środki uzyskane przez Fundację w toku tych działań wydatkowane będą na jej cele statutowe.
3a. Fundacja prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego, o której mowa w ust. 1, w zakresie wskazanym w punktach 2.1-2.13
- Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
- W zakresie niezbędnym do realizacji swoich celów, Fundacja może zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę, jak również powierzać w ramach innego stosunku prawnego wykonywanie określonych zadań lub czynności.
Rozdział III
Majątek i dochody Fundacji
§ 6
- Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski w kwocie 3 300 (słownie: trzy tysiące trzysta) złotych wymieniony w akcie notarialnym jej ustanowienia oraz inne składniki majątkowe przekazane przez Fundatorów i podmioty trzecie oraz środki pieniężne, rzeczowe i prawne nabyte w toku działalności Fundacji.
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
- Dochody Fundacji są przeznaczane w całości wyłącznie na realizowanie celów statutowych oraz na koszty działalności Fundacji i pochodzą z:
- darowizn, spadków, zapisów;
- dotacji pochodzących od osób prawnych i fizycznych;
- dotacji i subwencji rządowych, samorządowych i osób prawnych;
- dotacji z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy podmiotów zagranicznych;
- dochodów z majątku Fundacji;
- odsetek bankowych i depozytów;
- dochodów z udziału w zyskach spółek prawa handlowego, w których udziały zostały objęte przez Fundację;
- dywidend i zysków pochodzących z udziałów lub akcji, a także papierów wartościowych posiadanych przez Fundację;
- nawiązek sądowych;
- innych dochodów.
- Fundacja może tworzyć fundusze, w tym o charakterze celowym.
- Przyjęcie przez Fundację darowizny lub spadku nie może spowodować przejęcia przez Fundację długów przewyższających wartość mienia przyjmowanego.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza lub o odrzuceniu spadku.
§ 7
- Fundacja nie może udzielać pożyczek lub ustanawiać zabezpieczeń majątkowych na majątku Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów Fundacji oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo związanych z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (dalej „Osoby bliskie”).
- Fundacja nie może przekazywać majątku na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich Osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Fundacja nie może wykorzystywać majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich Osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.
- Fundacja nie może dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
- Postanowienia punktów 1-4 powyżej nie wykluczają ani nie ograniczają wypłat dokonywanych na rzecz poszczególnych członków organów Fundacji z tytułu zatrudnienia w Fundacji na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, lub innego stosunku prawnego.
Rozdział IV
Organy Fundacji
§ 8
- Organami Fundacji są:
- Zarząd Fundacji (zwany również Zarządem),
- Rada Fundacji (zwana również Radą),
- Zgromadzenie Fundatorów.
- Nie można łączyć funkcji członka Zarządu z członkostwem w Radzie.
§ 9
- Zarząd Fundacji składa się z 3–7 członków, w tym Prezesa Zarządu, powoływanych przez Radę na 6-letnią kadencję. Pierwszy Zarząd jest powoływany przez Zgromadzenie Fundatorów.
- Mandat członka Zarządu wygasa w przypadku:
- upływu kadencji;
- śmierci członka Zarządu;
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Przewodniczącego Rady,
- odwołania z pełnienia funkcji.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Członkami Zarządu mogą być osoby, które nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 10
- Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu, a w razie jego nieobecności jego zastępca.
- Postanowienia ust. 1. nie wyłączają możliwości podziału między członków Zarządu rodzajów spraw, za których prowadzenie będą osobiście odpowiedzialni wobec Fundacji.
§ 11
- Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
- realizacja celów statutowych;
- sporządzanie projektów rocznych i wieloletnich planów działania Fundacji;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;
- przyjmowanie darowizn, subwencji, dotacji, spadków oraz zapisów dokonywanych na rzecz Fundacji;
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
- prowadzenie rachunkowości i sprawozdawczości Fundacji;
- w zakresie niezbędnym do realizacji celów Fundacji, zawieranie umów o pracę oraz innych umów cywilnoprawnych, w ramach których powierzane będzie wykonywanie określonych zadań lub czynności;
- występowanie do Rady Fundacji z wnioskiem o podjęcie uchwał w sprawach należących do jej kompetencji;
- zwołanie pierwszego posiedzenia Rady Fundacji w celu w szczególności wyboru Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego Rady Fundacji.
§ 12
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa dwóch członków Zarządu łącznie.
§ 13
- Każdy członek Zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw Fundacji. Dla dokonania czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu niezbędne jest podjęcie przez Zarząd uchwały.
- Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” przeważa głos Prezesa Zarządu.
§ 14
- Członkowie Zarządu swoje funkcje mogą pełnić nieodpłatnie (społecznie) albo na podstawie umowy o pracę lub innej umowy cywilnoprawnej określającej prawa i obowiązki członków Zarządu.
- Wszelkie umowy z członkiem Zarządu zawiera umocowany w tym celu członek Rady Fundacji.
- Członkom Zarządu niezatrudnionym w Fundacji na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innej umowy cywilnoprawnej Rada Fundacji może przyznać zwrot kosztów poniesionych w związku z ich udziałem w pracach Zarządu.
Rada Fundacji
§ 15
- Rada składa się z minimum 5 członków, powołanych na dożywotnią kadencję.
- Członków Rady powołuje i odwołuje Zgromadzenie Fundatorów.
- Członkami Rady mogą być osoby, które:
- nie są członkami Zarządu Fundacji oraz nie pozostają z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- Mandat członka Rady wygasa w przypadku:
- złożenia rezygnacji;
- odwołania z pełnienia funkcji na skutek:
- podjęcia przez członka Rady pracy, której charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Rady;
- choroby, ułomności lub utraty sił powodujących trwałą niezdolność do sprawowania funkcji;
- naruszenia postanowień Statutu lub przepisów prawa powszechnie obowiązującego, związanych z działalnością Fundacji.
- Mandat członka Rady wygasa ponadto z dniem jego śmierci.
5. Członkowie Rady mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 16
- Do kompetencji Rady należy:
- pełnienie funkcji wizerunkowych Fundacji;
- wybór Prezesa Zarządu Fundacji i członków Zarządu Fundacji;
- Rada Fundacji jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji;
- Rada Fundacji jest organem w pełni odrębnym od Zarządu Fundacji, w szczególności w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej;
- wyznaczanie głównych kierunków działania Fundacji;
- występowanie z wnioskami do Zarządu Fundacji dotyczącymi działalności Fundacji, w tym składanie Zarządowi projektów programów działań;
- opiniowanie, wprowadzanie korekt oraz współtworzenie rocznych i wieloletnich programów działalności Fundacji;
- opiniowanie i doradzanie w sprawach związanych z oceną merytoryczną projektów;
- badanie gospodarki finansowej Fundacji, w tym kontrola i ocena sprawozdań, o których mowa w § 25 i § 26 Statutu, w zakresie ich zgodności z księgami, dokumentami i stanem faktycznym;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Fundacji oraz udzielanie członkom Zarządu Fundacji absolutorium;
- wydawanie na wniosek organu nadzoru zaświadczeń, że prowadzona przez Fundację działalność jest zgodna z prawem, zasadami gospodarki finansowej obowiązującymi organizacje pożytku publicznego.
- Członkowie Rady mogą uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Fundacji.
§ 17
- Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
- Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady wybierany jest na 6-letnią kadencję, przy czym Rada może odwołać Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego. W przypadku odwołania Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, Rada wybiera ze swego grona odpowiednio nowego Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
§ 18
- Posiedzenia Rady zwoływane są przez Przewodniczącego nie rzadziej niż raz w roku. Jeśli decyzje Rady są podejmowane w trybie pisemnym (obiegowym) lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość nie zwołuje się posiedzenia Rady.
- Rada podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów, chyba że Statut stanowi inaczej. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” przeważa głos Przewodniczącego Rady, a w przypadku jego nieobecności na posiedzeniu – Wiceprzewodniczącego Rady.
- Zarząd Fundacji może wnioskować o zwołanie Rady, wskazując proponowany porządek obrad.
§ 19
Do udziału w posiedzeniach Rady mogą być zapraszane osoby i przedstawiciele osób prawnych spoza członków Rady, jeżeli ich udział jest korzystny i wskazany ze względu na przedmiot działalności Rady.
Zgromadzenie Fundatorów
§ 20
- Zgromadzenie Fundatorów składa się z osób, które ustanowiły Fundację. Zgromadzenie Fundatorów może powołać do swego grona dodatkowych członków uchwałą podjętą większością 2/3 głosów.
- Z ważnych powodów Zgromadzenie Fundatorów może większością 2/3 głosów odwołać członka Zgromadzenia Fundatorów.
- Mandat członka Zgromadzenia Fundatorów wygasa z chwilą rezygnacji lub śmierci.
§ 21
Posiedzenia Zgromadzenia Fundatorów odbywają się w miarę potrzeb z inicjatywy jego członków.
Rozdział V
Głosowanie i Uchwały Organów
§ 22
- Decyzje i uchwały organów Fundacji zapadają zwykłą większością głosów, chyba że postanowienia Statutu przewidują inaczej.
- W przypadku, gdy uchwała organu Fundacji dotyczy odpowiedzialności, absolutorium lub wynagrodzenia członka organu Fundacji, członek ten nie bierze udziału w głosowaniu nad podjęciem danej uchwały.
- Uchwały Organów Fundacji podejmowane są podczas posiedzeń lub w trybie pisemnym (obiegowym) lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Tryb zgłaszania projektów uchwał oraz procedurę poddania ich pod głosowanie określają regulaminy poszczególnych Organów Fundacji. Regulaminy poszczególnych Organów Fundacji uchwala Rada Fundacji.
- Głosowania przeprowadzane podczas posiedzeń są jawne lub tajne. Głosowanie tajne zarządza się na żądanie któregokolwiek członka Organu podejmującego uchwałę.
- Uchwały Organu podjęte na posiedzeniu podpisują jego członkowie obecni na tym posiedzeniu.
- Członkowie Organu obowiązani są zgłosić Przewodniczącemu Organu wszelkie zmiany adresów lub numerów faksów oraz adresów e-mail, na które mają być przysyłane zawiadomienia o posiedzeniach Organu, projekty uchwał oraz materiały.
- W przypadku niepodania nowego adresu zawiadomienie wysłane pod poprzedni adres uznaje się za skuteczne.
Rozdział VI
Zmiana Statutu
§ 23
Rada Fundacji może podjąć uchwałę o zmianie niniejszego Statutu większością 2/3 głosów.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 24
- Dla efektywnego urzeczywistniania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją. Połączenie nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby zmienić się cel Fundacji.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub wobec wyczerpania się jej środków finansowych i majątku oraz gdy taką decyzję podejmie Zgromadzenie Fundatorów.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Zgromadzenie Fundatorów z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu, w drodze uchwały podjętej jednogłośnie.
- Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się na cele wynikające z ustawy o fundacjach lub ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 25
Fundacja składa corocznie właściwemu ministrowi sprawozdanie merytoryczne ze swej działalności.
§ 26
Fundacja sporządza i ogłasza roczne sprawozdanie finansowe w zakresie wymaganym przez przepisy dotyczące sprawozdań finansowych składanych przez fundacje. Wskazane w niniejszym paragrafie sprawozdanie Fundacja przekazuje właściwemu ministrowi.
§ 27
Sprawozdania, o których mowa w § 25 i § 26 Statutu Zarząd podaje do publicznej wiadomości w sposób umożliwiający zapoznanie się z tym sprawozdaniem przez zainteresowane osoby.
§ 28
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy - Sąd Rejestrowy.
Statut Fundacji Polska Liga Walki z Rakiem - PDF